ویژگی های یه هاست خوب چیه؟
برای اینکه یه هاست خوب انتخاب کنم باید چه امکاناتی رو در نظر بگیرم؟
موقع خرید هاست به چه چیزهایی توجه کنم؟
چه معیار هایی رو برای انتخاب هاست باید در نظر گرفت؟ و …
به نام خدا
معمولاً موقع راه اندازی سایت؛ شما بیشترین سردرگمی رو بخاطر انتخاب هاست دارید.
اینکه میگم بیشترین سردرگمی،
بخاطر اینه که شرکت های مختلفی در زمینه ارائه خدمات هاستینگ با هم در رقابت هستن؛
هر کدوم با هزینه های متفاوت خدمات خودشون رو ارائه میکنن.
حالا جالب تر از همه اینه که تقریبا امکانات هاستینگ تمام این وبسایت ها یکسان هست!
اصل قضیه از اینجا شروع میشه که شما نمیدونید باید بر چه اساسی برای خرید هاست اقدام کنید.
پیدا کردن یه هاستینگ خوب؛ همیشه یکی از مهم ترین دغدغه های مدیران سایت ها هست.
حالا اگه شما تازه کار باشید؛ این دغدغه دوچندان هست و توی انتخاب هاستینگ خوب گاهی اوقات متضرر خواهید شد.
اگه شما از ابتدای شروع فعالیت خودتون یه هاست خوب و با کیفیت رو انتخاب کنید؛ قطعاً رشد سریعتر و بهتری خواهید داشت.
تو این مطلب سعی کردم تا مواردی که خودم برای خرید هاست در نظر میگیرم رو خدمتتون اعلام کنم.
و در آخر هم یک نتیجه گیری کلی رو براتون مینویسم که امیدوارم به شما توی انتخاب هاست خوب کمک کنه!
توی مقاله “چطور یه وبسایت ایجاد کنیم؟” بهتون یاد دادم که چطور وبسایت خودتون رو ایجاد کنید.
بعد از اون یه مقاله دیگه براتون نوشتم تا بدونید “چرا شما به وبسایت نیاز دارید؟” و توضیحاتی رو خدمتتون ارائه کردم.
امروز میخوام مقالات قبلی رو تکمیل کنم و به شما بگم که ویژگی های یه هاست خوب چیه!
پس همراهمون باشید تا 22 ویژگی رو برای یه انتخاب یه هاست خوب از دید بیاتم بررسی کنیم.
هر پلن هاستینگ که شما قصد خریداری اون رو داشته باشید،
به صورت پیش فرض امکانات پایه ای رو داره که شامل موارد زیر هست :
1. فضای هاست یا همون Disk Usage
این فضا، حداکثر حجم اطلاعاتی هست که شما میتونید به صورت آنلاین بارگذاری کنید!
این اطلاعات شامل فایل های وب (php,html,css,js و …)، تصاویر؛ ویدئو ها، فایل های صوتی و این قبیل موارد هست.
فضای هاست اولین موردی هست که شما باید موقع انتخاب یه هاست خوب در نظر بگیرید.
هرچه فضای بیشتری در اختیار داشته باشید، میتونید محتوای بیشتری رو منتشر کنید.
2. حداکثر حجم اطلاعات پایگاه داده یا MySQL® Disk Usage
پایگاه داده همون بانک اطلاعاتی هست! که اطلاعات شما از اونجا فراخوانی و نمایش داده میشه.
پایگاه داده (بانک اطلاعاتی) محلی هست که اطلاعات مختلفی اعم از اطلاعات کاربران، پست ها و … داخلش ذخیره میشه
و شما نمی تونید کاری انجام بدید که حجم پایگاه داده ی خودتون رو مدیریت کنید.
اگر سایت شما رشد کنه و اطلاعات شما بیشتر شه؛
برای افزایش حجم پایگاه داده،
شما باید سرور مجازی یا سرور اختصاصی خریداری کنید!
تا حجم اطلاعات پایگاه داده ی خودتون رو افزایش بدید.
توجه داشته باشید که در سرور های اختصاصی و سرورهای مجازی؛
شما باز هم با محدودیت حجم پایگاه داده مواجه هستید.
3. پهنای باند/ترافیک یا Bandwidth
من بر اساس تجربیات خودم نمیتونم تعریف دقیق، درست و کاملی از پهنای باند (ترافیک) ارائه کنم.
شما برای کسب اطلاعات بیشتر و درست و دقیق باید به متخصصین این امر مراجعه کنید!
من بر اساس دانش و تجربیاتم طی این چندسال که در حوزه وب کار میکنم؛ میدونم که پهنای باند نرخ انتقال داده توسط یه شبکه هست.
اگر بخوام دقیق تر بگم؛
پهنای باند هاست یا ترافیک ماهانه مقدار حجمی از اطلاعات هست که در هر ماه بر روی هاست شما رد و بدل می شه.
برای مثال، شما یه هاست رو خریداری کردید.
این هاست، به شما یک فضای 5 گیگی برای نگه داری اطلاعات و فایل هاتون میده که همون Disk Usage هست.
و یک پهنای باند ماهیانه (ترافیک ماهیانه) به حجم 150 گیگ که همون Bandwith هست.
حالا اگر شما توی هاست خودتون یه فایل رو با حجم 2 گیگ بارگذاری کنید؛
در هر ماه، فقط 75 نفر میتونن اون فایل رو دانلود کنن.
توجه داشته باشید که این پهنای باند؛ شامل بارگذاری (لود کردن) صفحات وب هم هست.
یعنی شما وقتی یه صفحه از سایت رو نگاه میکنید، از پهنای باند (ترافیک سایت) استفاده میکنید.
موقع خرید هاست؛ بررسی کنید که حجم پهنای باند هاست انتخابی شما؛ زیاد باشه تا با مشکلی مواجه نشید!
4. دامنه های اضافه یا Addon Domains
این ویژگی به شما این امکان رو میده که بتونید همزمان یک یا چند وبسایت رو روی یک هاستینگ مدیریت کنید.
این امکان به این صورت هست که مثلاً شما تعداد 3 دامنه مجزا با نام های Domain1 و Domain2 و Domain3 دارید.
اگر بخواید در هر کدوم از این دامنه ها سایت جداگانه ای رو راه اندازی کنید، شما باید 3 فضای مجزا برای هرکدوم خریداری کنید که این کار، باعث افزایش هزینه های شما میشه.
اما اگر شرکت هاستینگ شما ویژگی Addon Domains یا همون دامنه های اضافه رو در سرویس هاست شما فعال کرده باشه، میتونید به راحتی هر سه دامنه رو به صورت مجزا و در یک هاست اضافه و وبسایت های مختلفی رو راه اندازی کنید.
5. زیر دامنه یا Subdomains
زیر دامنه ها یکی دیگه از مواردی هستن که شما باید به اونها توجه کنید.
فرم کلی زیردامنه به صورت SUB.domain.com هست.
زیر دامنه ها در موارد متعددی قابل استفاده هستن.
برای مثال، اگر شما بخواید که فایل های دانلودی خودتون رو در یک هاست دیگه خارج از هاست اصلی سایت، بارگذاری کنید میتونید از زیر دامنه استفاده کنید.
اگه سوالی براتون پیش اومد، از طریق بخش دیدگاه ها بپرسید؛ در حد توانم پاسخ میدم.
6. دامنه جانشین یا Aliases
دامنه های جانشین، دامنه هایی هستن که به دامنه ای که روی هاست فعال هست اشاره میکنن.
یعنی اگر کاربر به اون دامنه ها وارد شه، صفحه اصلی سایتی که هم اکنون روی هاست فعال هست نمایش داده میشه.
با این ویژگی شما میتونید هم زمان چند دامنه مختلف رو با یه محتوای یکسان داشته باشید.
فرض کنیم که ما یه دامنه رو با چند پسوند مختلف خریداری کردیم و الان دامنه های زیر رو در اختیار داریم :
domain.ir + domain.co + domain.us + domain.it + domain.fr
ما محتوای خودمون رو در دامنه ی domain.co منتشر میکنیم!
حالا میخوایم اگر کاربر های ما، به صورت اتفاقی، اشتباهی و … بجای domain.co یکی دیگه از دامنه های ما که شامل :
- domain.ir
- domain.it
- domain.us
- domain.fr
هست رو در مرورگر وارد کرد، محتوای ما در دامنه اصلی که همون domain.co هست نمایش داده شه، از ویژگی دامنه جانشین یا Domain Alias استفاده میکنیم تا یک محتوای ثابت رو در چند دامنه نمایش بدیم.
7. اکانت های ایمیل یا Email Accounts
اکانت های ایمیل، یکی از محبوب ترین ویژگی های وبسایت های اختصاصی هست!
شرکت های اینترنتی این امکان رو فراهم کردن که شما با تهیه هاست، به راحتی بتونید ایمیل های اختصاصی خودتون رو هم راه اندازی کنید.
برای مثال؛ شما تا به حال بسیاری از شرکت ها رو دیدید که ایمیل اختصاصی خودشون رو به صورت info@domain.com و … دارن!
این ویژگی در هاست، به شما کمک میکنه تا از این قبیل ایمیل ها به صورت اختصاصی داشته باشید.
توجه داشته باشید که هر حجمی از اطلاعات که در صندوق ورودی (Inbox) ایمیل شما، موجود باشه همون میزان فضا رو در هاست شما اشغال میکنه.
8. لیست ایمیل ها یا Mailing Lists
یه مجموعه از ایمیل های اینترنتی استفاده شده توسط یه شخص یا سازمان هست که با استفاده از اون میتونید به صورت همزمان به چند نفر ایمیل ارسال کنید.
برای مثال، من یه عکس دارم که میخوام اون رو با استفاده از یه ایمیل برای تمام اعضای شرکت خودم ارسال کنم!
حالا دوتا راه دارم :
-
بشینم پای سیستم و به صورت جداگانه برای همه ی کارمند هام اون عکس رو ارسال کنم (ایمیل تکی ارسال کنم) !
- یه لیست انتشار ایمیل درست کنم و با انتخاب اون لیست انتشار، تو چند ثانیه عکس رو برای همه بفرستم!
البته نا گفته نمونه که این ویژگی بیشتر به درد سازمان ها میخوره که به صورت هفتگی و ماهانه و … مطالب خودشون رو از طریق ایمیل به اطلاع کاربرانشون میرسونن.
در این مورد هم می تونید اطلاعات بیشتری رو از ویکی پدیا کسب کنید.
9. پاسخگویی خودکار یا Autoresponders
بعضی اوقات شرایط کاری شما جوری هست که نمیتونید در لحظه به تمام ایمیل های دریافتی خودتون پاسخ بدید.
از طرفی؛ نیاز دارید که هرکس که برای شما ایمیل فرستاد، اطلاع پیدا کنه که ایمیل رو دریافت کردید یا خیر!
ویژگی پاسخگویی خودکار یا Autoresponders به شما کمک میکنه
به محض دریافت ایمیل، یک پاسخ خودکار برای شخصی که ایمیل رو ارسال کرده، ارسال کنید.
10. ایمیل فورواردر یا Forwarders
ایمیل فورواردر (Forwarders) ابزاری هست که یه کپی از ایمیل های دریافتی خودتون رو به صورت خودکار، برای یک ایمیل دیگه ارسال میکنه.
11. فیلتر ایمیل ها یا Email Filters
من خودم این ویژگی رو خیلی دوس دارم!
شما با استفاده از فیلتر ایمیل ها میتونید شرایط خاصی رو تعریف کنید و با اسپم مقابله کنید.
این ویژگی به شما کمک میکنه تا دریافت ایمیل حاوی پیام ها و … مشخص (قوانینی که خودتون تعریف میکنید) ؛ مسدود بشه.
12. دیتابیس مای اس کیو ال یا MySQL® Databases
پایگاه داده؛ یکی از مهم ترین ویژگی هاست که شما باید در نظر بگیرید!
توجه داشته باشید که فرضیه ی اینکه هرچه امکان ایجاد دیتابیس ها بیشتر باشه، برای مدیریت سایت راحت تر خواهید بود! کاملا غلط هست.
اصولاً شما به پایگاه داده، برای ذخیره سازی اطلاعات خودتون نیاز دارید و این یعنی اینکه لازم نیست که حتما تعداد نامحدودی از پایگاه داده رو داشته باشید.
اما توجه داشته باشید اگر قصد دارید که از پایگاه های داده مختلف، برای بخش های مختلف وبسایت خودتون استفاده کنید.
یعنی اگر شما برای سایت خودتون به چند پایگاه داده نیاز دارید؛ باید به تعداد پایگاه داده توجه کنید.
در شرکت های هاستینگ ایرانی خیلی کمی تعداد پایگاه داده محدود هست!
در اغلب شرکت ها، شما میتونید بی نهایت پایگاه داده ایجاد کنید.
13. محیط مدیریتی سی پنل یا دایرکت ادمین کدوم یکی بهتره؟ CPanel Or DirectAdmin
همونطور که میدونید، شما برای مدیریت فضای هاست، به ابزاری نیاز دارید که این امکان رو در اختیار شما قرار بده تا هاست خودتون رو مدیریت کنید.
برای مدیریت هاست، محیط های مدیریتی مختلفی وجود داره که محبوب ترین اونها سی پنل و دایرکت ادمین هست.
شما کاربر گرامی در هر دو محیط سی پنل و دایرکت ادمین به راحتی میتونید هاست خودتون رو مدیریت کنید اما هر محیط، دارای ویژگی های خاص خودش هست که برای درک بهتر پیشنهاد میکنم حتماً دموی بخش مدیریتی سی پنل و دایرکت ادمین رو مشاهده کنید.
پیش نمایش محیط کاربری سی پنل
ورود به بخش مدیریتی و پیش نمایش محیط کاربری مدیریت وب سی پنل به صورت خودکار انجام میشه و نیازی نیست که شما هیچ اطلاعاتی رو وارد کنید.
با استفاده از لینک بالا، شما به عنوان یک کاربر که پنل مدیریتی میزبانی وب اون با سی پنل پیکربندی شده، میتونید بخش مدیریت هاست رو مشاهده کنید.
پیش نمایش محیط کاربری دایرکت ادمین
برای ورود به بخش مدیریتی دایرکت ادمین از اطلاعات زیر استفاده کنید :
Username : demo_user
Password : demo
با استفاده از این اطلاعات، شما به عنوان یک کاربر که پنل مدیریتی میزبانی وب اون با دایرکت ادمین پیکربندی شده، میتونید بخش مدیریت هاست رو مشاهده کنید.
14. نسخه پی اچ پی و سهولت در تغییر نسخه پی اچ پی (PHP Versions)
به نظر من یکی از مهم ترین مسائل مربوط به انتخاب هاست، نسخه php هاست هس!
با توجه به اینکه حوزه وب مدام در حال توسعه هست؛
و از همه مهم تر تولد نسخه های جدید تر برای هر زبان برنامه نویسی، از جمله PHP این امکان باید در هر هاستی فراهم باشه
و شما به راحتی در هر زمان بتونید به نسخه های مختلف PHP دسترسی داشته باشید.
این ویژگی به این علت مهم هست که برخی توابع، در نسخه های خاصی پشتیبانی میشن!
یا با به روز شدن PHP ، برخی از توابع قدیمی حذف شده و جای خودشون رو به توابع جدید تری میدن
همونطور که اطلاع دارید، برای استفاده از وردپرس، قالب وردپرس، افزونه وردپرس شما به یک حداقل سیستم نیاز دارید.
لطفاً به این مهم توجه داشته باشید!
همواره هاست خودتون رو جوری انتخاب کنید که با حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای سیستم مدیریت محتوای وردپرس؛
یا پوسته وردپرس یا پلاگین وردپرس در حال استفاده ی خودتون برابر یا بالاتر باشه!
با این کار وبسایت شما از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود.
15.انواع سیستم عامل ها در هاست، هاست لینوکس یا ویندوز؟ (Linux or Windos?)
-
هاست ویندوزی (Windos)
تو هاست های ویندوزی، سیستم عامل سرور شما؛ ویندوز هست!
یعنی شما میتونید هر سایتی رو توی این هاست ها راه اندازی کنید.
لطفاً توجه داشته باشید که اگر زبان برنامه نویسی سایت شما ASP یا ASP.Net هست؛ حتما از یه هاست ویندوزی استفاده کنید.
یک سری از سرور های ویندوزی مثل وب سرور IIS ، قابلیت پشتیبانی از زبان PHP رو هم داره؛
و شما میتونید به راحتی در این نوع سرور (سرور IIS) اقدام به نصب و راه اندازی وبسایت با زبان php کنید!
یه نکته! هزینه هاست ویندوز به دلیل نیاز به خرید لایسنس سیستم عامل از مایکروسافت، نسبت به هاست لینوکس؛ بالاتر هست!
-
هاست لینوکسی (Linux)
لینوکس، یه نرم افزار متن باز (Open Source) و کاملاً رایگانه که از پایداری و استحکام خوبی برخورداره.
لینوکس در اصل یه هسته ی پایدار هست که از ویژگی های زیادی برخورداره؛
که یکی از اونها توانایی اجرایی شدن در مدت زمان طولانی (مثلاً سال ها) هست که همین عامل محبوبیت این سیستم عامل رو افزایش داده.
توی سرور های لینوکس، همه ی کاربر ها بجز Admin محدود هستن؛
اختیارات کاربرها دقیقا همون اختیاراتی هست که مدیریت به کاربر ارائه میکنه.
هاست های لینوکس، برای سایت هایی مناسب هستن
که در اونها از زبان برنامه نویسی PHP و بانک اطلاعاتی MySQL استفاده شده!
معمولاً شما برای نصب سیستم های مدیریت محتوای رایگان مثل وردپرس، جوملا و نیوک باید یه هاست لینوکسی خریداری کنید.
نکته: انتخاب سیستم عامل میزبانی وب (نوع سرور هاست) وابسته به زبان برنامه نویسی و نوع طراحی سایت هست؛ پس قبل از هر اقدامی با برنامه نویس خودتون برای انتخاب و خرید هاست مشورت کنید!
16. امکان فعال سازی گواهینامه SSL (نسخه رایگان یا خریداری SSL)
اگر هدف شما از راه اندازی وبسایت، ایجاد یه فروشگاه آنلاین باشه؛ قطعا شما به SSL نیاز دارید.
گواهینامه SSL به مشتریان شما کمک میکنه تا معاملات خودشون رو در یک محیط امن و رمزنگاری شده انجام بدن.
در حال حاضر، اکثر شرکت های میزبانی وب گواهینامه SSL رایگان رو ارائه میکنن
شما میتونید از گواهینامه SSL رایگان استفاده کنید؛
اما اگر شرکتی این قابلیت رو به رایگان ارائه نمیکنه،
حتما از اونها بپرسید که امکان خرید، نصب و فعال سازی SSL در هاستینگ های اون شرکت وجود داره یا خیر!
17. پشتیبانی آنلاین شرکت ارائه دهنده هاستینگ
هر شرکت، با توجه به سیاست های کاری و خط و مشی خودش شرایطی رو برای پشتیبانی آنلاین از کاربرانش فراهم کرده.
قبل از اینکه برای خرید خدمات از شرکت ها اقدام کنید،
حتما سیاست های کاری اونها مربوط به پشتیبانی آنلاین رو بررسی کنید!
18. پشتیبان گیری از اطلاعات هاست
هر هاستینگ، با توجه به تعداد کاربران؛ با توجه به سیکل کاری و کیفیت خدمات خودش
یک دوره مشخص رو برای تهیه بک آپ (نسخه پشتیبان) از اطلاعات هاست به صورت خودکار تنظیم کرده!
حتماً به این مورد توجه کنید، چون خیلی وقت ها که خودتون فراموش میکنید بک آپ بگیرید،
این خدمت کمک زیادی به شما میکنه.
19. آپ تایم (UpTime) پایداری هاست
هیچی بد تر از این نیست که شما یه سایت رو راه اندازی کنید و هی با خطا های مختلف دست و پنجه نرم کنید.
یا حتی سایت شما از دسترس خارج شه و با هر بار ورود به سایت با خطاهای عجیب و غریب مواجه شید.
موقع انتخاب هاست، توجه کنید که پایداری هاست شرکتی که قصد خرید از اون دارید، چه میزان هست.
معمولا همه ی شرکت ها عنوان میکنن که 99.99 یا 99.9 درصد آپ تایم (پایداری) دارن؛
پس از اونها بخواید که یک نمونه سایت آنلاین روی سرور های خودشون رو بهتون معرفی کنن،
و در بازه های زمانی مختلف به اون وبسایت سر بزنید تا کیفیت هاست اونها اطمینان پیدا کنید.
توجه کنید که این مقدار در سرور های نیمه اختصاصی و اختصاصی قطعا بالاتر خواهد بود.
20. امنیت بالای سرور ها
توجه داشته باشید که هیچ وقت امنیت به صورت 100% ای و تضمینی ارائه نمیشه!
در هر سرور تمهیداتی رو برای افزایش امنیت کاربران انجام میدن؛
که شما میتونید از شرکت مد نظر خودتون بخواید تا در صورت امکان توضیحاتی رو در مورد امنیت سرویس های خودشون به شما ارائه کنن.
21. انتقال اطلاعات سایت از هاست قدیمی به هاست جدید
اگر شما در حال حاضر یه سایت فعال دارید و میخواید که هاستینگ خودتون رو تغییر بدید،
بررسی کنید که انتقال اطلاعات شما از شرکت قبلی به شرکت جدید به چه صورت هست!
22. امکان ارتقاء سرویس هاست
اگر وبسایت شما در حال رشد هست؛
یعنی شما در چند وقت آینده به هاستینگ در سطح و کیفیت بالاتری نیاز دارید؛
حتما به خدمات شرکتی که انتخاب میکنید،توجه کنید!
که امکان ارتقا سرویس در هر زمان وجود داره و شما در هر زمانی هاست سایت خودتون رو ارتقاء بدید یا خیر؟
23. قیمت مناسب هاست
هزینه؛ همواره یکی از مهم ترین عوامل انتخاب هاست هست.
وقتی شما میخواید یه سرویس جدید رو خریداری کنید؛
قطعا به هزینه ای که باید بپردازید توجه میکنید و این برای شما خیلی مهم و ضروری هست!
پس با دقت انتخاب کنید چون برگشت هزینه در هر شرکت هاستینگ دارای شرایط به خصوصی هست!
نتیجه گیری
موقع انتخاب هاست؛
شما باید به موارد خیلی زیادی توجه کنید که من مهم ترین اون ها رو از دید بیاتم براتون نوشتم.
شما موقع انتخاب هاست باید 22 شرط بالا (بجز گزینه 23 که مربوط به هزینه هست) رو حتماً در نظر بگیرید!
هاستینگ های زیادی این خدمات رو ارائه میدن اما شما باید بازهم با پشتیبانی این هاستینگ ها صحبت کنید.
از طرفی؛ اگر شما برای انتخاب هاست مناسب سر در گم شدید و نمیتونید انتخاب درستی داشته باشید،
از طریق بخش دیدگاه ها؛ سوالات خودتون رو با ما در میون بذارید تا شما رو راهنمایی کنیم.